NETTO
– 30 år og endnu mere attraktiv
Campaign visual identity / kampagne / illustration / Web / Film / Instore
Da Netto fyldte 30, skulle det gøres med manér – Det skulle markeres både på tv, online og i dén grad i butikken. Derfor skabte jeg et visuelt univers der tog udgangspunkt i Nettos stærkeste DNA: skottehunden – og de skotske aner. Nemlig Nettos egen skotsktern i gule og sorte farver. En grafik, der kom til at dominere hele butikken på alt fra diverse emballager til POS-materiale. Festen varede året ud, og derfor udviklede jeg i samarbejde med Niels Tholstorf 4 kampagner, til hvert kvartal, hvor vi hyldede NETTO-GENERATIONEN. Et udtryk, der sidenhen gik hen og blev optaget i ny-dansk ordbog.
Kampagne #1
Tak til Netto-generationen
Den første kampagne kom til at tage udgangspunkt i Nettos kunder – Netto-generationen, for at takke for deres trofasthed gennem årene. Filmene blev instrueret af Gordon Kennedy, med rigtige kunder på vej i Netto, som indvilligede i, meget spontant, at deltage i en NETTO-film, hvor de så skulle sende deres eget bud på en fødselsdagshilsen.
Det visuelle materiale viste typiske Netto-kunder i 80’ernes gadebillede, da den første Netto-butik blev født.
Kampagne #2
30 år og stadig på toppen
I kampagne nr. 2 var det Nettos personale, der spillede hovedrollen – for hvad ville Netto have været uden sine søde ansatte, der altid er der for kunderne?
Kampagne #3
30 år og friskere end nogensinde
Kampagne 3 stod i Nettos varers tegn, med fokus på Nettos stærke udvalg af økologi. Da det var i efteråret blev filmen centreret om en høstfest, med glade netto-kunder og lækre råvarer.
Hvad skete der med den lille gris?
Vi er gode mod dyr og særligt små kære grislinger. Når en gris er blevet taget fra standen, må den ikke komme tilbage til kuldet grundet smittefare for de andre grise. Hvad gør man så? Den lille gris, som siden blev døbt Lille Claus kørte hjem sammen med min mand og mine to små sønner – og blev derefter adopteret af min svigermor, som tog sig kærligt af den lille fyr.
Kampagne #4
30 år og smag for livet
Den 4. kampagne tog udgangspunkt i den Nettoprodukterne og deres gode kvalitet. Så selv en anerkendt tv-kok var villig til at gå på skærmen og lave lækkerier baseret på madvarer indkøbt i Netto.
Engagérede kunder
Nettofolket viste deres kreativitet og kærlighed til Netto, da de deltog i en konkurrence om at vinde en bil.
Vinderen af konkurrencen
Andre kvalificerede bud
Der var skarp konkurrence med alt fra stop motion til hyggelige hilsener og overraskelser